Kijk toch eens voorruit…

Landelijke dekking 30 jaar vakmanschap 24/7 inzetbaar in- en uitruim service ISO- en VCA gecertificeerd

Tja, dit wordt deels een technisch verhaal, maar ik vond het leuk om te delen met jullie. Wat is het geval: wanneer je een tapijttegel wilt maken moet je een paar onderlagen over elkaar heen plakken om goede hechting te krijgen voor het garen aan de bovenkant. Tot zover heb je vast nog wel zicht op wat ik bedoel. Een zon laag heet een voorlaag. Als projectinrichter wordt ons steeds vaker gevraagd wat wij kunnen doen aan afvalvermindering. En dat is best veel, wij scheiden al 20 jaar ons afval. Ook op de klus doen we dit. Onze auto’s zijn zo zuinig mogelijk en we plannen zo min mogelijk reiskilometers, sterker nog, als het kan gaan onze mannen op de fiets! ( toevallig hebben we een mooie klus in Velp vlakbij ons hoofdkantoor J ) We bestellen alleen wat we nodig hebben en rekenen het zo uit dat we weinig snijafval hebben. De baas rijdt in een BMW 316 i.p.v een 365i nou ja zo kan ik nog wel even doorgaan.

Projecten Nederland werkt graag o.a. met Interface, omdat zij echte innovaters zijn en vooral omdat hun groen denken al veel ouder is dan andere fabrikanten. Pioniers zijn het.

Wat ze nu weer hebben bedacht……oude voorruiten van auto’s gebruiken als laag in tapijttegels! Dat is pas vooruit denken, nee handelen, voor de toekomst!

De EU zet zich in om voorruiten te recyclen, maar het laminaat (PVB) dat verhindert dat de ruiten barsten, kreeg nog geen tweede leven, tot voor kort.

Minder grondstof gebruiken, meer gerecyclede grondstof gebruiken, of alternatiever grondstof met minder invloed vinden.

Bij Interface hebben ze al deze opties intens nagestreefd. In 2008 richtten zij hun aandacht op de voorlaag, een belangrijk onderdeel van tapijttegels. Wat is hun antwoord? Gelamineerd glas van glas voor gebouwen en van voorruiten voor auto’s.

Autoruiten zijn sinds de jaren dertig van de vorige eeuw gelamineerd om te verhinderen dat ze barsten. En elk jaar wordt in één op de twintig auto’s een ruit vervangen. Dat levert een stroom grondstoffen op, die over de hele wereld voor een overvloedige toevoer zorgt.

Door gerecycled PVB te gebruiken verminderen we de koolstofvoetafdruk van de voorlaag met 80% in vergelijking met traditionele grondstoffen.

 


Geplaatst op 8 juni 2015