Informatie tsunami

Landelijke dekking 30 jaar vakmanschap 24/7 inzetbaar in- en uitruim service ISO- en VCA gecertificeerd

Het merendeel van de leidinggevende vindt dat snelheid onlosmakelijk is verbonden met hun cultuur. Maar is dat wel zo? Bij Projecten Nederland, waar we dagelijks met vele soorten van klantcontact in aanraking komen, vragen we ons vaak af hoe wendbaar wij zelf zijn…

  • Hoe vriendelijk zijn we nou echt?
  • Hoe goed luisteren we naar onze klanten?
  • Hoe goed spelen we in op de wensen en/of opmerkingen van onze klanten?

Bij Projecten Nederland zijn we continue op zoek naar product- en diensteninnovatie, maar nóg belangrijker ‘acceptatie’ bij onszelf! Vaak is onze klant sneller en verder dan wij, op het internet vinden ze al veel informatie en hebben dus vaak al een goed beeld van hun wensen.  Een klant vindt het al jaren normaal dat we 24/7 werken. Wij moesten er nog aan wennen, met alle goede bedoelingen van het management en de medewerkers. Gelukkig is 24/7 werken inmiddels al weer jaren een van onze ontzorgservices.

Afgelopen week hadden we voor onze commerciële mensen weer eens een nieuwerwetse kooptraining. Ja echt, u leest het goed: een kooptraining. In plaats van iets te verkopen, kijken we naar het koopgedrag van een klant. Niet vanaf een computer of met behulp van statistieken, maar gewoon met de vraag ‘Hoe koopt onze klant in deze snelle tijd?’ aan de hand van praktijkvoorbeelden aangedragen door onze commerciële mensen. Waar wil hij of zij geen tijd aan verspillen en op welk moment moeten wij ja zeggen op het aanbod van de klant (koopsignalen).

Maar dit was niet het enige speerpunt van de training. Het is uitermate belangrijk om naar de klant te luisteren en de informatie die je krijgt op te schrijven, zodat je aan al de wensen van de klant kunt voldoen. Alleen op deze manier kun je als commercieel medewerker een gerichte aanbieding doen, waarin de klant terug kan zien dat je daadwerkelijk hebt geluisterd. We vinden het namelijk ook vervelend als er iemand aan de deur komt of belt om iets te verkopen waarom we niet gevraagd hebben, dus laten we dat dan zelf ook niet doen.

Het was meesterlijk om te zien hoe trainer Hendrik Sala van HB2 Solutions onze mensen scherp kreeg en hield. We kunnen er weer even tegen aan, maar kijken nu al uit naar een nieuw moment om ons scherp te houden. 

kooptraining


Geplaatst op 27 maart 2014