Busje komt zo…

Landelijke dekking 30 jaar vakmanschap 24/7 inzetbaar in- en uitruim service ISO- en VCA gecertificeerd

Busje komt zo…

 

Tja, ondanks dat er bij Projectvloeren Nederland al een tijdje hybride auto’s rijden, hebben wij voor het zware werk nog steeds fossiele brandstoffen nodig. De komende jaren is het de bedoeling dat ook onze bestelauto’s elektrisch gaan rijden. Wij kijken er met smacht naar uit.

Overigens voldoet ons gehele wagenpark, of beter gezegd: bussenpark, aan de EURO 6 norm. Dit is de strengste norm vanuit de Europese unie aan bestelwagens. Dat u het weet! Daarnaast is bij ons geen enkele auto, ouder dan 3 jaar.

Toen onze Rinus dus een nieuwe bus mocht uitzoeken, wilde hij vooral een zuinige en GROTE bus. Eentje die nog wel in de parkeergarage kon, waar hij rechtop in kon staan en al ons gereedschap in past. Wil je dan geen Mercedes VITO Rinus? Zoals de rest van je collega’s?’. Nee, daar kan ik niet in staan’ was zijn antwoord. Afijn Rinus vond wat van zijn gading en hij is er blij mee. Zijn collega’s zijn toch wel wat jaloers en doen het af met ‘Rinus en zijn camper… ‘

Maar goed, ik dwaal af. Die euro 6 norm is ook al een paar jaar onze norm.

Vandaag de dag worden door autofabrikanten veel inspanningen geleverd om voertuigen steeds zuiniger te laten rijden en de impact op het milieu te minimaliseren. Europa neemt hierin een voortrekkersrol aan om via regelgeving, in de vorm van Euro-normen, de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken. Mag ook wel een keer gezegd worden. Projectvloeren Nederland wil hierin bewuste keuzes maken.

De oorsprong van de Euro-norm dan?

In 1992 is Europa gestart met het invoeren van de Euro-norm. Deze moest ervoor zorgen dat de uitstoot van schadelijke stoffen (HC, NOX, PM en CO) bij voertuigen sterk werd teruggedrongen. En mét succes want sinds de lancering van de eerste Euro-norm heeft Europa de schadelijke stoffen met maar liefst 80% teruggedrongen. Dat we nu weer in die stikstof discussie beland zijn maakt het er niet makkelijker op.

Euro-6 emissienorm van dat bussie komt zo van Projectvloeren Nederland?

De laatste Euro-norm zag in 2014 het licht met als primair doel dieselvoertuigen even schoon te laten rijden als benzinevarianten. Concreet betekent dit dat nieuwe voertuigen op diesel niet meer dan 80 milligram per kilometer aan stikstofdioxide mogen uitstoten (bij een benzinevoertuig ligt dit nog steeds op 60 milligram per kilometer). Dit is een grote stap voorwaarts ! Stap? Lopen? Onze Rinus rijdt liever in zijn ‘camper’….


Geplaatst op 11 november 2019
 
 
 
Ratio 14
6921 RW Duiven
Tel. 026-312 17 01
info@projectennederland.nl

Neem contact met ons op